Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Nieprzerwany wzrost leasingu

Segment pojazdów kołem zamachowym
20.02.2015 00:00:00
Polska branża leasingowa 2014 rok zaliczyła do udanych. Firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu wypracowały 21,3 proc. wzrost i łączne finansowanie na poziomie 42,8 mld zł. Jednym z głównych kół zamachowych rynku leasingu okazały się pojazdy.
Związek Polskiego Leasingu szacuje, że w 2014 roku wartość środków oddanych w leasing w segmencie samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 tony wyniosła 1.861,8 mln zł netto (w 2013 r. było to tylko 1.581,8 mln zł), co oznacza wzrost o 17,7 proc. W sumie w ubiegłym roku oddano w leasing 7.770 takich pojazdów. W przypadku ciągników siodłowych było to 17.235 sztuk o wartości 5.123,7 mln zł (wzrost o 8,35 proc.). Naczepy i przyczepy - 18.526 sztuk o wartości 2.316,8 mln zł (wzrost o 13,8%). Autobusy - 1.669 szt. O wartości 1.242,7 mln zł (wzrost o 46%). Duży skok odnotowano w finansowaniu leasingiem sprzętu budowlanego - wartość 1.862,3 mln zł (więcej o 51,8% niż w roku poprzednim).
Łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec 2014 r. (78,3 mld zł) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki.
- Wyniki wypracowane przez branżę leasingową w ubiegłym roku pozwalają liczyć na dalszy rozwój i jeszcze większą popularność leasingu wśród przedsiębiorców - powiedział Wojciech Rybak, Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego, Związku Polskiego Leasingu. - Badanie "Monitoring kondycji sektora MMŚP 2014", zrealizowane przez CBOS w 2014 roku pokazuje, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w celach inwestycyjnych częściej korzystają z leasingu niż kredytu. Wskazują na to także zaprezentowane przez nas dane, które potwierdzają, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych.
Obraz i trendy widoczne na rynku
Struktura łącznego rynku finansowania pozostaje w miarę zrównoważona; 36,4 proc. stanowią transakcje dotyczące pojazdów lekkich, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, 33,1 proc. to maszyny i inne urządzenia w tym IT, a transport ciężki stanowi 26,7 proc. całego rynku.
W 2014 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, pojazdy lekkie były kluczowym motorem rozwoju polskiego rynku leasingu. Wysoka całoroczna dynamika osiągnięta w tym segmencie (39 proc. wzrost r/r i wartość transakcji na poziomie 15,5 mld zł) była możliwa głównie, dzięki wynikom wypracowanym przez firmy w I kwartale (kiedy za sprawą okienka kratkowego, finansowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79 proc.).
Drugim segmentem, który zanotował stabilny wzrost, są maszyny i urządzenia, liczone łącznie z IT. Za 17 proc. dynamikę oraz finansowanie na poziomie 14,1 mld zł odpowiadają: wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, środki unijne na rolnictwo oraz odbicie w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowlanych o 52 proc.).
Prognozy na 2015 rok
W 2015 roku branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 11,2 proc. Według Dyrektora ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL, Marcina Nieplowicza, dynamika rynku leasingu będzie zgodna z oczekiwanym wzrostem inwestycji prywatnych. Stabilny i zrównoważony wzrost gospodarczy będzie wspierał inwestycje firm. Będzie to szczególnie odczuwalne przy finansowaniu maszyn i pojazdów w II półroczu 2015 r. Niewątpliwie rynek odczuje także wpływ okienka kratkowego na wyniki I kwartału 2015r. w finansowaniu samochodów OSD (osobowe i dostawcze do 3,5 tony). Rynek samochodów ciężarowych może doświadczyć stabilizacji w I kwartale 2015 r. ze względu na bazę z 2013 z wysoką liczbą rejestracji nowych Euro z listy derogacyjnej. W kolejnych kwartałach wpływ będzie miała także stopniowa poprawa koniunktury w strefie Euro, szczególnie w Niemczech.
Branża oczekuje również kontynuacji odbicia na rynku maszyn budowlanych, wspieranej zaliczkowym wydawaniem pieniędzy z nowej perspektywy unijnej. Rynek maszyn będzie się dalej wzmacniał, dzięki wysokiemu poziomowi wykorzystania zdolności produkcyjnych. Nieznaczne odbicie ma być także udziałem rynku nieruchomości.
W opinii lidera
Liderem branży nadal pozostaje EFL z dziewięcioprocentowym udziałem w rynku leasingu ruchomości i ponad 8-procentowym udziałem (8,7 proc.) w rynku leasingu ogółem. Spółka zajmuje również pozycję lidera w kluczowych segmentach rynku pojazdów ogółem, pojazdów lekkich i traków (pojazdy ciężarowe >3,5t, ciągniki oraz naczepy/przyczepy). EFL zwiększył obroty o niemal
18 proc. (17,7%), a sprzedaż firmy przekroczyła 3,73 mld zł. Rekordowy okazał się dla EFL grudzień 2014 r. Wartość sfinansowanych tylko w tym jednym miesiącu aktywów wyniosła 410,5 mln zł.
- Wypracowane przez firmy leasingowe dobre wyniki w głównej mierze zawdzięczamy inwestycjom w segmencie pojazdów, który jest kołem zamachowym rynku leasingu - powiedział Prezes EFL, Radosław Kuczyński. - EFL, zajmujący pierwszą pozycję m.in. w zakresie finansowania pojazdów (zarówno lekkich, jak i ciężarowych), wypracował sprzedaż na rynku samochodów o niemal 18,6 proc. wyższą niż rok wcześniej. Cieszymy się z tych wyni-ków, które pośrednio pokazują dobrą kondy-cję polskich przedsiębiorców. Zapowiadany na rok 2015 wzrost poziomu PKB o 3,7 proc. jest również dobrym prognostykiem dla branży leasingowej, która powinna w całym 2015 roku osiągnąć dynamikę wzrost na poziomie ok. 11%. Bieżący rok będzie okresem dalszego stabilnego rozwoju rynku leasingu w Polsce. W związku z nową perspektywą unijną w II połowa roku powinna sprzyjać inwestycjom firm budowlanych, a w IV kwartale można oczekiwać inwestycji na rynku maszyn rolniczych.
Kolejne, rekordowe wyniki BZ WBK Leasing
Kolejny rok z rzędu rekordowe wyniki osiągnął BZ WBK Leasing. Firma uzyskała ponad rynkowe przyrosty praktycznie w każdej istotnej kategorii finansowania środków trwałych.
- Po raz kolejny zamykamy rok rekordowymi wynikami - stwierdza Tomasz Sudaj, Dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing. - Umocniliśmy 4 miejsce na rynku finansowania ruchomości oraz w finansowaniu ogółem. Rok 2014 był dla naszej spółki niezwykle ważny, ponieważ BZ WBK Leasing obchodził okrągłą 15 rocznicę swojej działalności na rynku leasingu w Polsce. Z roku na rok stawiamy sobie coraz większe cele, konsekwentnie zwiększając nasz udział w finansowaniu każdej kategorii środków trwałych, m.in. dzięki systematycznemu rozwojowi naszych sieci sprzedażowych.
Z końcem 2014 r. firma BZ WBK Leasing sfinansowała pojazdy o łącznej wartości 1315,19 mln zł, z dynamiką ponad 41% osiągając tym samym dynamikę wzrostu blisko +14% wyższą niż rynek. W całym segmencie pojazdów uwagę należy zwrócić m.in. na samochody ciężarowe (303,99 mln zł, dynamika r/r +66,9%).
- Tak dobre rezultaty potwierdzają szacunkowe dane Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że sprzedaż usług w jednostkach transportu ogółem była wyższa o 2,6% niż przed rokiem. Jedną z grup o największym udziale w transporcie ogółem w 2014 roku, gdzie zaobserwowano wzrost sprzedaży o 5,1%, był transport samochodowy - komentuje Daniel Mrozek, Dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży w BZ WBK Leasing. - Również produkcja przemysłowa w 2014 r. była wyższa o 3,2% niż przed rokiem (w 2013 r. zanotowano wzrost o 1,8%). Dobrze oceniana koniunktura przemysłowa na początku bieżącego roku to świetny znak dla nowych inwestycji w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, a co za tym idzie dla polskiej gospodarki. (RED)
Komentarz Andrzej Sugajski, Dyrektor Generalny Związku Polskiego Leasingu:
- Transakcje odnoszące się do sprzętu budowlanego, sklasyfikowane w ramach rynku maszyn i urządzeń, pozwoliły wypracować niemal 52 proc. wzrost w stosunku do 2013 roku i były motorem rozwoju tego segmentu. Łączne finansowanie na poziomie 1.862 mln zł, dotyczyło 7422 sztuk sprzętu. Za tak znakomitą dynamikę odpowiadają; wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach oraz odbicie w budownictwie.
Finansowanie transportu ciężkiego, do którego zostały zaliczone pojazdy ciężarowe, statki, samoloty i inne pojazdy, jest trzecim, co do wielkości obszarem pracy firm leasingowych. W 2014 firmy wypracowały 13 proc. wzrost oraz finansowanie na poziomie 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjało zainteresowanie pojazdami ciężarowymi z normą emisji Europ 5 z tzw. listy derogacyjnej, w pierwszych miesiącach roku. Na pozytywny wynik segmentu wpłynął też rosnący popyt na usługi transportowe, co należy łączyć z bazującym na transporcie, wychodzeniem z recesji strefy Euro oraz rosnącą sprzedażą zagraniczną Polski.
Wysoka dynamika została utrzymana do końca III kwartału roku, mimo trudnej sytuacji zewnętrznej. W ostatnim kwartale branża odnotowała spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą z 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie nowej, podwyższonej normy emisji spalin. W nawiązaniu do sytuacji na rynku transportu, firmy leasingowe nie odnotowały pogorszenia jakości portfela branży transportowej, w porównaniu do średniej dla całego portfela.
Branża leasingowa stara się mówić nie tylko o minionym okresie, ale także prognozować rozwój rynku w kolejnych kwartałach. Ekonomiści naszego sektora oczekują stabilnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego, który będzie wspierał inwestycje firm. Będzie to szczególnie odczuwalne przy finansowaniu maszyn i pojazdów w II półroczu 2015r. Spodziewamy się kontynuacji odbicia na rynku maszyn budowlanych, wspieranego zaliczkowym wydawaniem pieniędzy z nowej perspektywy unijnej.
Liczymy też na stabilizację rynku samochodów ciężarowych w I kwartale, ze względu na bazę z 2013 z wysoką liczbą rejestracji nowych Euro z listy derogacyjnej. W kolejnych kwartałach na rynek oddziaływać będzie także stopniowa poprawa koniunktury w strefie Euro, szczególnie w Niemczech.
W 2014 roku rozpoczęliśmy realizację badania koniunktury branży leasingowej. Wyniki pomiaru, zrealizowanego przez Związek Polskiego Leasingu, wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych pokazują, że w I kwartale 2015 roku (w stosunku do IV kwartału ubiegłego roku), będą zauważalne: spadek poziomu finansowania pojazdów lekkich oraz stabilizacja sytuacji w grupach środków trwałych związanych z transportem ciężkim i nieruchomościami. Najlepsze perspektywy mają jednak sektory maszyn i IT (połowa specjalistów branży oczekuje wzrostu w wartości finansowanych aktywów w tym sektorze).
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.