Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Iveco EuroCargo - kapryśny słabeusz

Samochody ciężarowe. Iveco EuroCargo 3.9 TD kontener z lat 1991-2001
18.04.2008 00:00:00
Z turbodieslem 3.9 kiepsko radzi sobie przy jeździe nawet z niewielkim obciążeniem. Dystrybucyjny "Włoch" z tym silnikiem wciąż jednak jest u nas popularny, głównie za sprawą niższej od konkurentów ceny. Największe atuty Iveco to w naszej ocenie skuteczne hamulce, trwałe zawieszenie kół i szoferek oraz wspomniane już - atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. Minusy włoskiej ciężarówki to z kolei: defekty sześciostopniowych skrzyń biegów, awarie sprzęgieł, korozja i słaba jednostka napędowa.
Najczęściej spotykane u nas są EuroCargo pierwszej generacji z zabudową kontenerową i opisywanym turbodieslem o poj. 3,9 l. Wóz dostępny jest z rozstawami osi od 2.700 mm do 6.570 mm, o DMC od 6 do 10 t, z układem napędowym 4x2. Gros kontenerów ma bliźniacze koła tylnej osi. Najpopularniejsze są zabudowy o długości od 4.200 do 7.200 mm. We włoskiej ciężarówce montowano trzy rodzaje kabin: w wersji krótkiej (1.535 mm), długiej (2.115 mm) oraz krótkiej z nadbudową sypialną. U nas najwięcej jest aut z krótką i niską szoferką.
Niezależnie od typu kabiny kierowcy narzekają na ciasnotę, kiepskie, trzeszczące plastiki oraz słabe wyciszenie. Bolączką są pękające, wykonane ze słabych tworzyw sztucznych stopnie wejściowe i błotniki. Na dodatek w szoferce odczuwalne są niemal wszystkie nierówności nawierzchni. Mechaniczne zawieszenie kabin jest za to niezawodne. Trwałe jest mechaniczne zawieszenie kół. Nawet przy częstej eksploatacji pojazdu z maksymalnym obciążeniem. W wersjach z tylnym zawieszeniem pneumatycznym zdarzają się defekty sterowników pneumatyki.3,9-litrowy turbodiesel jest dychawiczny (moc 102, 115, 136 KM), wóz kiepsko radzi sobie na stromych podjazdach z obciążeniem, przełożenia tylnego mostu (od 3,15 do 6,14) praktycznie eliminują jazdę w tandemie. Motor jest przeciętnie trwały (do naprawy głównej wytrzymuje średnio 500-600 tys. km), za to niezbyt paliwożerny. Średnio "bierze" 15-17 l ON na setkę.
W opisywanych wersjach montowano dwa typy skrzyń biegów: pięcio- i sześciostopniowe. "Piątki" nie sprawiają problemów, w "szóstkach" rozpada się ostatni bieg. Awaryjne są sprzęgła, w których najczęściej ze względu na słabe zabezpieczenie wyrywane jest łożysko wyciskowe. Skuteczny, ale kapryśny jest układ hamulcowy. Notorycznie zapiekają się regulacje i prowadnice w zaciskach, szybko zużywają się przednie tarcze. Problemem jest korozja.
Ekspert
Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie
- Radzę tankować na sprawdzonych stacjach. Smarowana olejem napędowym rotacyjna pompa wtryskowa wymaga paliwa dobrej jakości, choć cały układ toleruje przeciętną ropę. Do napraw lepiej wykorzystywać drogie części oryginalne. Dostępne na naszym rynku zamienniki do Iveco mają niską trwałość. EuroCargo jest dość proste w naprawie.
Plusy
Skuteczne hamulce.
Trwałe zawieszenie kół i szoferek.
Atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Defekty sześciostopniowych skrzyń biegów.
Awarie sprzęgieł. Korozja.
Słaba jednostka napędowa.
Fabryczne dane techniczne
Auto prezentowaneIveco EuroCargo E75, 4x2, kontener KonkurentRenault Midliner M 136.08, 4x2, kontener
Dopuszczalna masa całkowita 7.500 kg 7.500 kg
Ładowność 4.650 kg 4.550 kg
Rozstaw osi 4.182 mm 4.815 mm
Poj. silnika / cylindry 3,9 l / R4 4,0 l / R4
Moc maksymalna 136 KM 136 KM
przy obr./min 2.700 2.400
Maksymalny moment obrotowy 415 Nm 460 Nm
przy obr./min 1.400 1.500
Skrzynia biegów ręczna 6+1 ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener)
długość 6.100 mm 6.200 mm
szerokość 2.300 mm 2.300 mm
wysokość 2.440 mm 2.460 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Iveco EuroCargo E75, 4x2, kontener z 1996 r. Renault Midliner M 136.08, 4x2, kontener z 1996 r.
Chłodnica 2.050 zł 2.280 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 1.690 zł 1.587 zł
Reflektor 650 zł 590 zł
Klocki hamulcowe 340 zł / oś 320 zł / oś
Filtr oleju 114 zł 112 zł
Filtr powietrza 167 zł 162 zł
Ceny części używanych - giełda w Słomczynie
Iveco EuroCargo Renault Midliner
Reflektor 350 zł 280 zł
Zderzak przedni 450 zł 500 zł
Szyba czołowa 500 zł 550 zł
Chłodnica 700 zł 800 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (kwiecień 2008 r.)
Rocznik Iveco EuroCargo E75, 4x2, kontener przebieg (tys. km) - cena netto Renault Midliner M 136.08, 4x2, kontener przebieg (tys. km) - cena netto
1996 660 - 22,5 tys. zł 590 - 25,0 tys. zł
1997 620 - 26,9 tys. zł 510 - 28,0 tys. zł
1998 550 - 29,9 tys. zł 470 - 30,5 tys. zł
1999 475 - 31,0 tys. zł 420 - 32,7 tys. zł
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.