Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Serwisy walczą z martwym polem

Części. Obowiązek wymiany lusterek w samochodach ciężarowych
24.10.2008 00:00:00
Od 1 kwietnia 2009 r. wszystkie samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony DMC, zarejestrowane po raz pierwszy od 1 stycznia 2000 r., będą musiały mieć boczne lusterka panoramiczne i lusterka krawężnikowe, zapewniające kierowcy szersze pole widzenia. W Polsce ok. 25 proc. ciężarówek, z ogólnej liczby 2,4 mln jeżdżących po drogach, nie spełnia tych wymagań. Pojazdy te do końca marca 2009 r. muszą mieć nowe lusterka. Na razie przewoźnicy z wymianą się nie spieszą. Według szacunków w Polsce wymianą lusterek objętych zostanie ok. 600 tys. pojazdów. Posiadacze ciężarówek zarejestrowanych wcześniej nie mają obowiązku zmieniać lusterek. Wszystkie sieci serwisowe głównych producentów ciężarówek prowadzą już wymianę lusterek. Jednak w większości serwisów nowe lusterka sprowadzane są na wcześniejsze zamówienie. Koszt jednego elementu to - w zależności od modelu samochodu - od ok. 340 do 500 zł.
Obowiązek posiadania bocznych lusterek panoramicznych i lusterka krawężnikowego z szerokim kątem widzenia wymusza ustawa Parlamentu Europejskiego z 2006 roku. Inicjatorem była Komisja Europejska, która przeanalizowała raporty dotyczące wypadków spowodowanych przez samochody ciężarowe, a w których ofiarami byli głównie piesi, rowerzyści i motocykliści. Okazało się, że w wielu przypadkach pośrednią przyczyną było za wąskie pole widzenia w lusterkach bocznych. Patrząc w standardowe lusterko wsteczne, kierowca samochodu ciężarowego często nie widzi jadącego skrajem drogi rowerzysty czy motocyklisty, gdyż znajduje się on w martwym polu. Urzędnicy doszli do przekonania, że zmienić to mogą boczne lusterka o szerokim polu widzenia, czyli tzw. szerokokątne.
Takie lusterka od ok. 2 lat są już fabrycznie montowane w większości nowych ciężarówek. Teraz przepisy narzucają zainstalowanie ich we wszystkich samochodach ciężarowych powyżej 3,5 tony, zarejestrowanych od stycznia 2000 r.
Według szacunków w Polsce wymianą lusterek objętych zostanie ok. 600 tys. pojazdów. Posiadacze ciężarówek zarejestrowanych wcześniej nie mają obowiązku zmieniać lusterek. Urzędnicy doszli do przekonania, że udział takich pojazdów w transporcie drogowym jest coraz mniejszy i z biegiem lat będą one stopniowo wycofywane z eksploatacji.
Przewoźnicy wiedzą
Z przeprowadzonego przez nas rekonesansu wynika, że polscy przewoźnicy wiedzą o nowych przepisach dotyczących lusterek. Jednak spora część z nich nie dokonała jeszcze wymiany. Niektóre firmy czekają, aż ich wozy zjadą do serwisu na przegląd i wtedy przy okazji wymienią lusterka. Inni zrobią to na początku przyszłego roku. Takie plany ma Orlen Transport, choć jak nas poinformowała Bożena Cichocka, rzecznik firmy, większość ich pojazdów spełnia już wymagania dyrektywy UE. Są i tacy, którzy myślą o innych rozwiązaniach.
- Zastanawiamy się, czy nie wymieniać tych lusterek podczas za- lub rozładunku - powiedział nam Czesław Nowak z wrocławskiej firmy PB Trans, zajmującej się przewozami międzynarodowymi.
Wielu dużych przewoźników eksploatuje pojazdy z lusterkami już dostosowanymi do nowych przepisów. Grzegorz Koral, prezes Equus Serwis, firmy Grupy Equus zajmującej się obsługą serwisową pojazdów: - Całą naszą flotę stanowią pojazdy nie starsze niż trzyletnie. W większości są to MAN-y TGA zakupione w 2007 roku, które fabrycznie były już wyposażone w odpowiednie lusterka.
W serwisach czekają
W Polsce wszystkie sieci serwisowe głównych producentów ciężarówek prowadzą już wymianę lusterek. Jednak w większości serwisów nowe lusterka sprowadzane są na wcześniejsze zamówienie. Koszt jednego elementu to - w zależności od modelu samochodu - od ok. 340 do 500 zł. Serwisanci obawiają się, że o ile teraz zainteresowanie wśród przewoźników jest niewielkie, to na początku przyszłego roku w stacjach obsługi będą długie kolejki pojazdów czekających na wymianę lusterek.
Ciekawą inicjatywę podjęła firma DAF. Producent opracował stronę internetową (www.checkyourmirror.com), na której można się dowiedzieć o wymianie lusterek. Strona zawiera zbiór przepisów i porad, także po polsku. Jest na niej schemat przyrządu, promieniomierza, którym można sprawdzić krzywiznę lusterka i dowiedzieć się, czy trzeba je wymienić.
Zdaniem przewoźnika
Wojciech Jadczuk, firma WJK Transport Szczecin
- Dobrze, że zadecydowano o wymianie lusterek. To rzecz absolutnie niezbędna, bo lusterka o szerokim kącie widzenia znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa - kierowca widzi więcej, co się dzieje wokół samochodu. W naszych pojazdach lusterek jeszcze nie wymieniliśmy, czekamy z tym do najbliższych przeglądów, by to zrobić przy okazji. Zresztą żeby wymienić lusterka, trzeba wcześniej zawiadomić serwis, bo te części sprowadzane są na zamówienie. Na razie nie liczyliśmy, ile to będzie kosztowało.
Jakie lusterka należy wymienić?
Nowe przepisy dotyczą wymiany lusterek z tzw. martwym polem widzenia (lustra o promieniu krzywizny 400 mm na lustra o promieniu krzywizny 300 mm). Wymianie podlegają lusterka boczne panoramiczne (lewe i prawe) oraz lusterko krawężnikowe zamontowane nad boczną szybą prawych drzwi kabiny kierowcy.
Dyrektywa UE dotycząca doposażenia samochodów ciężarowych ma na celu maksymalne ograniczenie strefy martwego pola poprzez wprowadzenie nowych typów lusterek: panoramicznych (klasa IV) i krawężnikowych (klasa V). Jak pokazuje ilustracja, nowe lusterka panoramiczne o promieniu krzywizny wynoszącym 300 mm zapewniają kierowcy szersze pole widzenia z prawej bądź z lewej strony pojazdu*. Lusterko krawężnikowe zapewnia kierowcy lepszą widoczność przedmiotów lub osób znajdujących się bardzo blisko obok lub przed kabiną.
* Dla lepszej czytelności ilustracji porównano zasięg lusterek po prawej stronie pojazdu.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.