Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Terenowe manewry Iveco pod Chojnicami

Naciera dywizja pojazdów specjalnych made in Iveco
21.11.2008 00:00:00
Wertepy Psiej Góry w Swornegaciach pod Chojnicami, gdzie niedawno szaleli offroadowcy. Tu dziennikarze i zainteresowani zakupem pojazdów Iveco sprawdzają terenowe pojazdy tej marki. W tych warunkach gdański oddział Europolu, autoryzowany diler Iveco, przystępuje (30 września) do prezentacji pojazdów specjalnych. To, co oferuje, nazywa dywizją. Nowości Iveco to terenowo-osobowy Massif 4x4 i dostawczak Daily 4x4, które do sprzedaży wejdą w listopadzie br. Od kilku miesięcy na rynku dostępne są samochody ciężarowe - Eurocargo 4x4 oraz Trakker 6x4. Je również można było oglądać w akcji pod Chojnicami.
- Stanowią ją cztery rodzaje pojazdów Iveco, które na polskim rynku są nowościami - wylicza Tomasz Ostrowski, dyrektor Europolu w Gdańsku. - To terenowo-osobowy Massif 4x4 i dostawczak Daily 4x4, które do sprzedaży wejdą w listopadzie br. Ponadto prezentujemy tu terenowe możliwości ciężarówek Eurocargo 4x4 oraz Trakker 6x4, które sprzedajemy od kilku miesięcy.
Na rozpoznanie
terenu w celu, powiedzmy, wybrania miejsca jakiejś inwestycji, podwiezienia projektantów czy geodetów ruszamy pięciomiejscowym Massifem 3.0 HPT. Rasowa terenówka z nadwoziem na klasycznej ramie nośnej to w zasadzie zmodernizowana przez Iveco wersja hiszpańskiego modelu Santana PS-10 Anibal, spokrewnionego konstrukcyjnie z brytyjskim Land Roverem Defenderem.
Od razu włączam napęd 4x4 (wpinam przednią oś), bo teren trudny. Napęd 4x4 przenoszony jest z turbodiesla z intercoolerem (176 KM przy 3.500 obr./min i maks. moment obr. 400 Nm w zakresie 1.250-3.000 obr./min) za pośrednictwem manualnej przekładni sześciostopniowej. W odwodzie mam jeszcze blokady przedniego i tylnego dyferencjału (opcjonalne) oraz reduktor, ale nie mam okazji ani potrzeby korzystania z nich. Piaszczyste, kręte i dość strome podjazdy Massif pokonuje z łatwością.
Jeszcze lepiej radzi sobie w tych samych warunkach terenowy dostawczak Iveco Daily 3.0 HTP 4x4 z siedmiomiejscową kabiną brygadową oraz paką (długą na 3.152 i szeroką na 2.200 mm) do wożenia sprzętu. Diesel o tych samych parametrach co w opisanym Massifie, również sześciostopniowy manual, ale tu jest stały napęd na cztery koła - 32 proc. maks. momentu obrotowego na przód, 68 proc. na tył. Sztywne osie przednia i tylna z seryjnymi blokadami dyferencjałów. Ponadto reduktor z przełożeniami do jazdy drogowej i terenowej, a do nich jeszcze po dwie funkcje - normalna i zredukowana. Nowicjuszowi trudno się połapać, lecz gdy pozna to auto, poczuje się władcą bezdroży.
Ten już pokonał
kilku markowych rywali podczas prób na grząskich piaskach plażowych, gdy urzędom morskim demonstrowano możliwości terenowych ciężarówek - zapewnia Piotr Bryła, regionalny doradca techniczno-handlowy w gdańskim Europolu. Dodaje, że nigdzie nie ugrzązł. To Iveco Eurocargo 140E25 (DMC 14 t, stały napęd 4x4 - 33 proc. momentu na przód, 67 proc. na tył), którym forsujemy stromy, piaszczysto-gliniasty podjazd.
Auto wdziera się na szczyt pagórka. Sześciolitrowy, 281--konny turbodiesel z inter-coolerem i sześciostopniową przekładnią manualną, osiągający potężny, maks. moment obrotowy 850 Nm w zakresie 1.250-2.100 obr./min, pewnie nie odczuwa trudu, bo skrzynia jest pusta. Ciężej jest przy manewrowaniu na górce i zjeździe z ośmiotonowym ładunkiem kruszywa. Przydadzą się blokady przedniego i tylnego dyfra oraz reduktor.
Do transportu większych ładunków kruszywa przeznaczone jest Iveco Trakker 410 o 32 tonach DMC, mogące przewieźć jednorazowo np. ponad 20 ton żwiru. Napędzane 13-litrowym, 6-cylindrowym turbodieslem o mocy 410 KM przy 1.550-1.900 obr./min i maks. momencie obrotowym 1.900 Nm przy 1.000-1.515 obr./min. Do wyboru jest mocniejsza wersja - 450 KM przy 1.450-1.900 obr./min i 2.200 Nm przy 1.000-1.435 obr./min.
Łatka "włoszczyzny" jaką się przylepia w opiniach o produktach włoskiej motoryzacji, nie zaskakuje i nie martwi oferujących pojazdy Iveco.
- Bo to międzynarodowy koncern powstały z połączenia wielu znanych europejskich marek - mówi Piotr Bryła. - Firma ma własne rozwiązania techniczne, które znajdują zastosowanie w obecnie prezentowanych modelach Iveco. Najlepiej widać to po Massifie.
Ten pojazd spokrewniony z hiszpańską Santaną PS-10 Anibal, która powstała na bazie brytyjskiego Land Rovera, ma zmienione 1.400 z 2.000 części. Krajowi sprzedawcy Iveco liczą, że stanie się on u nas popularny.
Nowości 4x4
W kraju pojawiły się dwa nowe pojazdy Iveco: terenowo-osobowy Massif 4x4 i dostawczak Daily 4x4.
Massif to terenówka spokrewniona z Land Roverami. W kraju jest dostępna z zamkniętym, pięciodrzwiowym nadwoziem lub jako pikap, DMC wynosi 3.050 kg.
Daily 4x4 oferowane jest z dwoma rodzajami kabin: krótką trzyosobową i brygadową siedmioosobową. Pojedyncza może być montowana na podwoziu o dwóch rozstawach osi: 3.050 i 3.400 mm. Daily z brygadową kabiną jest tylko z dłuższym rozstawem. Dostępne są dwie DMC: 3.490 kg i 5.500 kg.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.