Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

DAF XF95.530 - holenderski góral

Ciągnik siodłowy od DAF-a
21.08.2009 00:00:00
Najmocniejsza wersja ciągnika siodłowego DAF-a jest rzadko spotykana na naszym rynku wtórnym. W porównaniu do słabszych odmian, XF95.530 ma nieco droższe części zamienne, ale jest pojazdem wytrzymałym. Do zalet tego ciągnika siodłowego należą m.in. duża moc silnika, dobra jakość wykonania i obszerna największa szoferka. Wady to natomiast: spore spalanie silnika, tunel silnika w kabinie i wyższe niż w słabszych wersjach ceny części zamiennych.
Topowa wersja poprzedniej generacji XF95 została wprowadzona do produkcji rok po prezentacji modelu. Najmocniejszego XF-a spotkamy najczęściej jako ciągnik siodłowy 4x2 o rozstawie osi 3.600 lub 3.800 mm. Ze względu na moc silnika ten DAF wykorzystywany jest przede wszystkim przez przewoźników jeżdżących w górach lub ciągnących ciężkie ładunki.
XF95.530 zwykle ma największą z oferowanych kabin - Super Space Cab, o bardzo dużej wysokości wewnętrznej, wynoszącej aż 225 cm. Rzadziej w topowym XF-ie spotkać można mniejszą szoferkę Space Cab o wysokości wewnętrznej 189 cm. Najmniejsza z kabin Comfort Cab ma niewystarczającą na długie trasy wysokość wnętrza, która wynosi tylko 159 cm. Wszystkie kabiny mają wystający tunel silnika, co nieco ogranicza ich użyteczność. Przeciętną wytrzymałością charakteryzuje się zawieszenie szoferek, złego słowa nie da się natomiast powiedzieć o zabezpieczeniu antykorozyjnym tej generacji największych DAF-ów.
DAF-owski silnik spełnia normę Euro 3. Ma dużą pojemność, 12,6 l, ale tylko sześć cylindrów w rzędzie, ustępuje więc nieco pod względem kultury pracy i płynności rozwijania mocy większym konstrukcjom stosowanym w konkurencyjnych pojazdach, np. V8 Scanii. Spalanie też jest większe niż u konkurencyjnej "szwedki". Zastrzeżeń nie ma co do wytrzymałości samego napędu, który osiąga przebiegi 2 mln km do naprawy głównej. Gorszą opinią cieszą się skrzynie biegów ZF, z którymi pierwsze problemy zaczynają się po przejechaniu ok. 300-400 tys. km.
Kapryśna może być elektronika, np. kasety CTU sterujące pracą większości urządzeń DAF-a. Problemów dostarczyć może także przekładnia kierownicza, której zdarzają się wycieki. Generalnie jednak prezentowany XF ma dobrą opinię, zastrzeżenia można mieć jedynie do droższych niż w przypadku słabszych odmian części zamiennych.
Plusy
Duża moc silnika. Dobra jakość wykonania. Obszerna największa szoferka.
Minusy
Spore spalanie silnika. Tunel silnika w kabinie. Wyższe niż w słabszych wersjach ceny części zamiennych.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- DAF-y XF95 mają bardzo dobrą opinię na naszym rynku i nie czekają długo na nabywcę. Najmocniejsza wersja silnikowa to jednak specyficzny przypadek, bowiem większość kierowców woli 430-konne XF-y, które stanowią 80 procent oferty rynkowej. Osoba kupująca "530-stkę" musi dużo jeździć nią po górach bądź też ciągnąć bardzo ciężkie ładunki. Jeżeli jednak zdecyduje się na ten pojazd, nie powinna być zawiedziona. Oczywiście wymagana jest dbałość serwisowa i przestrzeganie interwałów zalecanych przez producenta, generalnie jednak nie mam większych zastrzeżeń do tego pojazdu.
Fabryczne dane techniczne
Pojazd oceniany Konkurent
DAF XF95.530 ciągnik siodłowy 4x2 Scania 144 L 530 ciągnik siodłowy 4x2
DMC zestawu tech. / administracyjna 44.000 / 40.000 kg 44.000 / 40.000 kg
Masa własna 6.870 kg 7.230 kg
Rozstaw osi 3.800 mm 3.700 mm
Poj. silnika / cylindry 12,6 l / R6 14,2 l / V8
Moc maksymalna 530 KM 530 KM
przy obr/min 1.900 1.900
Maksymalny moment obrotowy 2.350 Nm 2.300 Nm
przy obr/min 1.200 1.100
Skrzynia biegów ręczna 16+1 ręczna 16+1
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
DAF XF95.530 ciągnik siodłowy 4x2 z 2000 r. Scania 144 L 530 ciągnik siodłowy 4x2 z 2000 r.
Chłodnica 9.150 zł 4.950 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 5.800 zł 4.900 zł
Reflektor 1.210 zł 755 zł
Okładziny hamulcowe 650 zł/koło 520 zł/koło
Filtr oleju 120 zł 99 zł
Filtr powietrza 225 zł 260 zł
Ceny części używanych
DAF XF95 Scania czwartej serii
Reflektor 300 zł 350 zł
Zderzak przedni 890 zł 700 zł
Szyba czołowa 900 zł 1.000 zł
Chłodnica 1.500 zł 1.600 zł
Przykładowe oferty na rynku wtórnym (lipiec 2009 r.)
Rocznik DAF XF95 ciągnik siodłowy Scania czwartej serii ciągnik siodłowy
przebieg (tys. km) - cena netto przebieg (tys. km) - cena netto
1998 1.300 - 38,9 tys. zł 1.200 - 38,0 tys. zł
1998 1.290 - 39,9 tys. zł 891 - 42,0 tys. zł
1999 890 - 40,5 tys. zł 1.300 - 43,5 tys. zł
2000 1.570 - 43,0 tys. zł 700 - 48,5 tys. zł
2000 985 - 45,0 tys. zł 1.260 - 49,7 tys. zł
2001 912 - 47,5 tys. zł 1.169 - 53,0 tys. zł
2002 1.366 - 53,0 tys. zł brak
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.