Wiadomości z rynku

sobota
23 listopada 2024

Zestaw i przyczepa w jednym

Mercedes-Benz Actros 2544 L 6x2 i przyczepy Wielton
06.08.2010 00:00:00
Rzadko trafiają w nasze ręce zestawy z przyczepą. Tym chętniej spróbowaliśmy, co potrafi taki łamaniec. Do oceny posłużył nam Mercedes-Benz Actros 2544 L 6x2 i przyczepy Wielton.
Zestawy z przyczepą są mniej popularne niż ciągniki z naczepą. Przeszkodą jest głównie sposób załadunku. Naczepą można podjechać tyłem pod rampę i załadować ją od początku do końca. Zestaw z przyczepą trzeba rozłączyć i ładować osobno "konia" i "wóz". Nie wszędzie można skorzystać z szeroko otwartej przestrzeni z boku, jaką zostawia zwinięta kurtyna. Mają jednak swoje zalety.
Dłużej i więcej
Ciężarówki z przyczepą centralnoosiową określa się popularnie jako "zestawy kubaturowe". Ich dopuszczalna długość wynosi 18,75 m, a zestawów z naczepą tylko 16,5 m. Mogą zabrać więcej palet, a objętość wnętrza dochodzi do 120 m sześc., czyli o 20 m sześc. więcej niż rekordowych pod tym względem naczep typu Mega.
Sposób jazdy jest nieco inny, gdyż punkt przełamania zestawu jest położony dalej od kabiny niż w przypadku ciągnika i naczepy. Kierowcy miewają również kłopoty z cofaniem, choć przyczepa centralnoosiowa nie ma obrotnicy i skręca tylko w miejscu połączenia dyszla z ciężarówką. Za to zimą zestaw z przyczepą trudniej traci przyczepność na śliskim wzniesieniu i ma mniejszą skłonność, aby "złamać się" jak ciągnik i naczepa.
W Actrosie 6x2 po przekroczeniu 45 km/h tylna oś, która jest unoszona i kierowana, pomaga przedniej osi skręcając koła w tym samym kierunku. Tak jest bezpieczniej i taniej. Ogumienie z tyłu wolniej się zużywa.
Bez pośpiechu
Pneumatyczne zawieszenie z przodu i z tyłu jest nie tylko wygodne, ale praktyczne. Umożliwia łatwe sprzęgnięcie ciężarówki i przyczepy. Unosząc je można wjechać na nierówny parking czy ostrzej nachylony podjazd. Actros po dobre drodze sunie tuż nad nawierzchnią, jak wyścigówka, ale na byle jakim placu manewrowym można uszkodzić spoiler. Prędkość jazdy przy podniesionym zwieszeniu ograniczona jest do 30 km/h.
W kabinie prawie wcale nie słychać silnika. Można zastanawiać się, czy w ogóle jest pod zupełnie płaską podłoga kabiny Megaspace - największej z tych, jakie oferuje Mercedes. Zautomatyzowana skrzynia PowrShift dość szybko przełącza biegi, ale gdy potrzebna jest redukcja "kick-down" musi "pomyśleć". Wyprzedzanie wydłuża się o cenne sekundy. Na szczęście włączenie trybu "Power" pozwala skorzystać z pełni osiągów silnika i ciągnie obroty wyżej, przed zmianą biegu. Funkcja "EcoRoll" wrzuca na "luz", jak starzy kierowcy, próbujący zaoszczędzić paliwo. Robi to w sposób bezpieczny, tylko w określonych warunkach. Spośród ciekawych funkcji dostępnych w trybie automatycznym skrzyni, dostępna jest jazda manewrowa, pozwalająca powoli, precyzyjnie kierować pojazdem oraz "rozkołysanie" wydostające koła z grząskiej pułapki. Kierowcy, których elektronika mierzi, mogą ręcznie zmieniać biegi. Warto jednak aby pamiętali, że trzeba być naprawdę dobrym, żeby jeździć bardziej ekonomicznie niż "automat".
Hamulec silnikowy i retarder mają w sumie tylko dwa położenia. Nie pozwalają precyzyjnie sterować hamowaniem. Zdarzało się nam testować bardziej skuteczne zwalniacze.
Miękka okładzina tablicy rozdzielczej i szeroka, dolna leżanka pozwalają dobrze się czuć w kabinie za każdym razem, gdy przyjdzie pora wstać z fotela i przełączyć na relaks.
Plusy
Wygodne leżanki (obie). Płaska podłoga. Wysoka kabina. Świetne wyciszenie kabiny.
Minusy
Leniwy kick-down. Tylko dwa położenia hamulca i zwalniacza. Układ SCR wymaga uzupełniania AdBlue.
Mercedes-Benz Actros 2544 L 6x2
Dopuszczalna masa całkowita 25.000 kg
Ładowność 16.700 kg
Objętość ładowni 56 m sześc.
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość 7.750 / 2.480 / 2.915 mm
Rozstaw osi 5.315 mm
Silnik/pojemność skokowa V6/ 12 l
Moc maksymalna 435 KM przy 1.800 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 2.100 Nm przy 1080 obr/min
Skrzynia biegów zautomatyzowana PowerShift, 12-biegowa
Napęd 6x2
Zawieszenie przednie pneumatyczne
Zawieszenie tylne pneumatyczne
Układ hamulcowy: hamulce tarczowe sterowane elektronicznie, ABS, ASR, hamulec silnikowy, retarder
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in. elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka, radio z odtwarzaczem CD, chłodziarka 25 l, automatyczna klimatyzacja, komputer pokładowy FleetBorad z przygotowaniem do montażu systemu, podświetlana gwiazda Mercedesa
Gwarancja 1 rok, 3 lata lub 450 tys. km na układ napędowy
Przeglądy techniczne wg wskazań komputera pokładowego
Przyczepa Wielton
Typ kurtynowa z dolnymi osłonami aerodynamicznymi
Liczba/marka osi 2/BPW
Wewnętrzne wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość 7.450 / 2.480 / 2.915 mm
Ładowność 12.700 kg
DMC zestawu 40.000 kg
Zawieszenie pneumatyczne
Hamulce tarczowe
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.